Gruppetrening



Gruppetreningene finner sted i våre nye lokaler i Jernbanegata 23 på Årnes


Nye kurs :
Kurskalender for høsten 2020
last ned / skriv ut kurskalenderen...



Gruppe : KOM I FORM

Intruktør: Hanna Solvær

Dette er en lavterskel gruppetime for deg i alle aldre, som ønsker å komme i bedre form. Timen vil bestå av funksjonell styrketrening og utholdenhetstrening. Det blir tilrettelagt for plager og smerter, og fokuserer på en trygg og effektiv trening som vil få deg i bedre form. For best mulig resultat har du mulighet til denne gruppetimen to ganger i uka. Se timeplanen vår gjeldene periode.

 

Gruppe : NAKKE – SKULDER – RYGG 

Intruktør: Hanna Solvær

Dette er en gruppetime med tilpasset styrke – og bevegelighetstrening for deg med plager realtert til nakke, skulder og / eller rygg. Øvelsene fokuserer på styrke og kontroll av skulderbuen og virvelsøylen, med et mål om å forbedre muskulær kontroll, og dermed minske smerter og plager.

 

Gruppe : Mensendieck - Nakke, skulder, rygg og avspenning

Instruktør: Linda Spigseth

Rolig og konsentrert tempo. Øvelsene er tilrettelagt, og man får erfare betydningen av bevegelser som kroppen trives med. Fokus på holdningskorrigerende øvelser.
En hensiktmessig holdning legger forholdene til rette for en bedret funksjon av nakke, skulder, rygg. Styrke og stabilitet, pust og avspenning er sentralt under hele timen. 


Gruppe : Mensendieck Generell


Instruktør: Linda Spigseth

Spesifikke øvelser for fot, ankel, kne, hofte, bekken, rygg, skulderbue, skuldre, nakke, kjeve.
Generelle øvelser for kroppen, der kroppen må samarbeide om å koordinere armer og ben i forhold til kroppens tyndepunkt - balanse.

 

Gruppe : Mensendieck - Medisinsk Yoga

Instruktør: Linda Spigseth

Meditasjon er en viktig del av Medisinsk Yoga.

Det finnes mange ulike meditasjonsteknikker som:
Konsentrasjons-, puste,- lyd-, mantra-, visualiserings-, og bevegelsesmeditasjoner for eksempel.

Medisinsk Yoga inneholder mange av disse ulike formene for meditasjon.
Enkelt sagt er meditasjon en avslappet bevissthetstilstand i sinn og kropp.


Hjernen vår har behov for hvile og gjenvinning av energi. Dager som går i ett gjør at kropp og hjerne ikke klarer å hente seg inn igjen, og når kvelden kommer er vi fulle av stress og spenninger. I denne treningsformen lærer du å gi hjernen en pause. Meditasjon gir en fornyelse av overskudd. Dersom du mestrer teknikken ved å eliminere den tenkende delen av hjernen. Vil du kjenne den sansende delen av hjernen bedre. Den dype stillheten er en vakker og legende opplevelse. Under meditasjonen lærer du å bruke "mantra" for lettere å holde fokus og unngå at tankene vandrer.
I tillegg jobbes det med å øke fleksibiliteten i virvelsøyla, flanken og brystkassen. Via rolige, konsentrerte bevegelser skal disse kroppsdelene mykes opp slik at det legges til rette for en god, basal pusterytme. Pusten er det mest kraftfulle verktøyet kroppen har for å motvirke stress.

" I livets travelhet, i presset fra våre beslutninger,
har freden blitt en luksusvare.
Ta den når den kommer, og nyt den.
Det gir deg tid til å puste.
Det gir deg hvile og håp og liv. "
(Pam Brown, F 1928)

 

Gruppe : Mensendieck - Nakke, skulder og rygg - Menn

Instruktør: Linda Spigseth

Tilrettelagt trening for menn som er plaget med stivhet og smerte fra hofter, rygg, brystkasse, nakke, skuldre. God oppvarming til musikk. Styrketrening for rygg og mave. Fokus på øvelser som har den hensikt å øke BEVEGELSEN og FLEKSIBILITETEN i ledd og muskulatur.

 

Gruppe : Hofte og kne

Instruktør: Linda Spigseth

Har du smerte og stivhet i knær og hofter ? Har gangmønstret endret seg som følge av dette ? Hva har dette gjort med balansen din ?
Har du lyst til å tillegne deg kunnskap, lære øvelser og tiltak som kan redusere smerte, bedre bevegligheten, gangmønstret og balansen?
Styrke, stabilitet, bevegelighet og balanse er "ferskvare". For at dette skal bli bedre og for at forebyggende arbeid skal ha effekt kreves det at du jobber med disse faktorene jevnlig.

 

Gruppe : Mor & Barn-trening

Instruktør: Ida Sjørbotten

En time som inneholder styrke- og bevegelighetstrening, spesielt tilpasset deg som har blitt mamma. Dette er en rolig treningsøkt uten løp og hopp og er en fin start for å komme i gang med trening etter svangerskap og fødsel. Treningen har stort fokus på styrke og kontroll av dyp magemuskulatur og bekkenbunn, men også generell styrke av hele kroppen. Du vil også få muligheten til å å undersøkt om du har rectus diastase (delte magemuskler). Dette kan ha betydning for videre trening og eventuelle rygg- og bekkenplager i etterkant av svangerskapet.

På denne timen tåles både barneskrik, amming og bleieskift. Dette er en sosial og morsom treningsøkt for både mor og barn. Tempo og lydnivå er tilpasset de små.

De fleste kan begynne å trene fra ca 6 uker etter fødsel. Du kan ha med barn opp til ca ett års alder og velger selv om du ønsker å bruke barnet aktivt under treningen. Treningen ledes av fysioterapeut med kurs innen trening i svangerskap og barseltid.


Gruppe : Nakke, skulder, rygg, avspenning

Instruktør: Ida Sjørbotten

Tilrettelagt trening for de med plager i nakke, skuldre og rygg. Enkel oppvarming til musikk.
Styrke og stabilitetstrening for mage og rygg. Mye fokus på bevegelighetsøvelser og tøyning. Rolig time som passer de fleste, uavhengig om man har trent tidligere.

 

Gruppe : Fysio - Pilates

Instruktør: Ida Sjørbotten

Fysio-pilates er en treningsform som passer alle, enten du er i god fysisk form, er utrent eller har plager med rygg, hofte, nakke, skuldre osv.
Fysio-pilates er en fornyelse av den tradisjonelle pilatestreningen. Metoden har blitt oppgradert i tråd med nyere forskning innen fysioterapifaget.
De fleste øvelsene har blitt brutt ned for å gi en mer trinnvis oppbygning og nye øvelser har kommet til. I treningen legges det særlig vekt på å styrke de dype musklene rundt mage og rygg, og å balansere de ulike muskelgruppene mot hverandre.
Mange trener uhensiktsmessig slik at sterke muskler blir sterkere og svake muskler forblir svake. Dette gjør at kroppen belastes feil, og faren for skader og kroniske smerter øker.
Andre viktige elementer i fysio-pilates er; styrke, fleksibilitet, holdning, pust og avspenning. Treningen foregår i en liten gruppe hvor du gjør øvelser under tett oppfølging av fysioterapeut.

 


Gruppe : Yoga - Avspenning

 

Instruktør: Ida Sjørbotten

Yoga er en helhetlig metode som styrker kropp og sinn på en balansert og naturlig måte. Det kreves ingen forkunnskaper for å delta på kurset. Timen består av enkle yogaøvelser som passer for alle. Fokuset er å øke fleksibilitet, balanse, konsentrasjon og kroppsbevissthet, samt å senke stressnivået.
Vi bruker prinsipper fra Mindfulness-metoden for å øke oppmerksomheten mot kroppen. Dette handler om å være tilstede "her og nå" og finne indre ro.
Du bringer oppmerksomheten til deg selv gjennom god pust, enkle rolige bevegelser og lette tøyninger som hjelper deg til å gi slipp på spenninger. Målet er å kunne bli bevisst på pustemønster og avspenning slik at man kan videreføre disse teknikkene i hverdagen.

 


Gruppe : Mindfulness - Yoga

 

Instruktør: Ida Sjørbotten

Mindfulness betyr oppmerksomt nærvær. Det handler om å være tilstede i det som skjer her og nå, ikke i fortiden eller framtiden som vi altfor ofte er. Mindfulnessmetoden handler om å observere tanker, følelser og kroppslige reaksjoner, uten å vurdere eller dømme. Ved å gjøre deg selv bevisst på hvordan du har det, uten å forsøke å endre følelsene, kan du bli flinkere til å styre reaksjonene dine på alt som skjer omkring deg.

Forskning viser at mindfulness kan ha særlig positiv effekt på stressrelaterte plager. Ved å bruke metoden kan du lære å mestre stress i hverdagen, og også angst, depresjon, kronisk sykdom og smertetilstander.

Timen består av enkle meditasjonsøvelser kombinert med yogaøvelser med rolige bevegelser og lett tøyning. Fokus på pust, kroppskontakt og tilstedeværelse.

 


Nye kurs :
Kurskalender for høsten 2020
last ned / skriv ut kurskalenderen...


Gruppene består av maksimalt 10 deltakere og foregår en gang pr. uke.
For påmelding, kontakt kursleder  Linda Ida eller Hanna.